Jan Pruška působí na pozici šéfredaktora Hradeckého deníku od září 2014, na kterou se přesunul po čtyřletém působení v lokální a krajské redakci. S deníkem ale spolupracoval už od roku 2007. Mimo jiné studoval žurnalistiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. V rozhovoru mluvil o nové podobě Deníků a úspešnosti Hradeckého deníku.
Deníky na konci dubna změnily podobu webových stránek i tištěných vydání. Co bylo důvodem těchto změn a jak probíhaly?
Obecně lze říci, že za změnou stála snaha zmodernizovat Deníky. Veškeré přípravy probíhaly v Praze, kam jezdil krajský šéfredaktor na porady a dozvídal se střípky, jak bude vše vypadat. Poslední instrukce jsme do regionů dostali pár dnů před prvním výrobním dnem, tedy nedělí 24. dubna.
Jak se tyto změny nejvíce dotknou Vašich čtenářů? Máte už nějaké pozitivní či negativní ohlasy?
Čtenář by měl získat přehlednější a snadněji čitelné noviny. Vzdušnější prostor je trendem moderní doby, lidé nechtějí číst dlouhé pasáže mnohdy nudného textu, naopak chtějí informace hned a co nejsrozumitelněji a jasně. Ohlasy už za prvních pár dní přišly. Negativní i pozitivní, což jsme čekali. Čtenář je na jednu stranu konzervativní a zvyklý na určitý typ, takže uvidíme spíše v delším horizontu, jestli byla změna úspěšná. Osobně se domnívám, že je to krok vpřed dobrým směrem.
Deníky patří obecně k nejčtenějším tištěním médiím v republice. Jak je na tom Hradecký deník v porovnání s ostatními?
Hradecký deník je povětšinou na prvním nebo druhém místě ve východních Čechách co se týče čtenosti v rámci našich Deníků. Na druhou stranu tato čísla se těžko měří, těžko říci, jakou váhu jim můžeme přikládat. Ale zase je to měrná jednotka pro všechny Deníky, takže v poměru jsme na tom nejlépe. Samozřejmě máme výhodu krajského města s největším počtem obyvatel. Rychnovsko, Jičínsko apod. mají samozřejmě těžší pozici, ale v porovnání s MF Dnes a Bleskem ve většině okresů východních Čech vedeme.
Co si myslíte, že je hlavní příčinou toho, že Východočeské deníky patří mezi nejčtenější v republice? Snaží se oproti ostatním Deníkům dělat něco jinak?
Na toto se mi těžko odpovídá, nemám detailní přehled o jiných Denících v republice vzhledem k množství práce, co musíme stihnout u nás. Snažíme se dělat poctivou žurnalistiku, přinášet zajímavé informace a teď i si více „hrát“ s grafickou stránkou. Roli bude hrát určitě i zvyklost čtenářů v různých koutech republiky, na co jsou zvyklí a co vyhledávají.
Proč jsou podle Vás Deníky nadále schopny prodávat tolik výtisků v době, kdy spousta lidí využívá především elektronická média?
Papírové noviny ještě nějakou dobu určitě vydrží, už před deseti lety se tvrdilo, že za deset let téměř zaniknout a čísla mluví jasně, prodej jde dolů, ale papír má stále velké procento trhu. Velmi důležití jsou pro nás naši předplatitelé, kteří jsou nám věrní. Mnohdy starší lidé prostě počítač ke čtení zpráv nevyužívají a ani nebudou. Nicméně mezi našimi čtenáři nejsou jen senioři.
Je nějaká oblast v Hradeckém deníku, kterou by se dalo ještě vylepšit? Na čem byste chtěli do budoucna zapracovat?
Určitě bychom chtěli zkvalitnit obsahově zpravodajství a přicházet s více exkluzivními materiály.